Czy to lekarstwo na kryzys naftowy?

Na terenach Afryki Południowej złoża węgla występują wyjątkowo obficie i jest w związku z tym tani. W tym rejonie świata firma Sasol

 

 
SASOL to potężny koncern chemiczno – energetyczny, zatrudniający około 30 tysięcy pracowników, który słynie z tego, że ma opanowaną technologię otrzymywania benzyny syntetycznej z węgla kamiennego i gazu ziemnego. Firma SASOL z Republiki Południowej Afryki kupiła tę technologię od Niemców w czasie embarga na import ropy naftowej ustanowionego dla RPA za segregację rasową. SASOL obecnie produkuje metodą Fischer-Tropscha około 4.5 ml ton paliw płynnych rocznie. SASOL po ulepszeniu technologii przerobu węgla na paliwa płynne sprzedał ją firmom amerykańskim i japońskim. SASOL to zakłady chemiczne, rafinerie, stacje benzynowe, gazo i ropociągi, pola naftowe i gazow

 

 prowadzi pionierską produkcję benzyny wykorzystując proces przemiany węgla w oleje lekkie.

Węgiel ładowany jest do dużych zbiorników i spalany przez kilka minut pod wysokim ciśnieniem mieszaniny tlenu i pary wodnej. Spalający się  węgiel  wydziela  duże ilości gazu bogatego  w wodór i chemicznie czysty węgiel- główne składniki oleju.

Oleje zawierają dwa razy więcej atomów wodoru niż węgiel ,gaz ze spalania węgla należy  zatem wzbogacić w wodór. Źródłem wodoru jest para wodna. Palący się węgiel  wydziela wystarczającą energię , aby rozbić cząstki pary wodnej  na tlen i wodór. Uzyskuje się w ten sposób dobry  bilans wodoru i węgla. Siarkę i cyjanki usuwa  metanolem.

Gaz przesyłany jest do reaktorów  gdzie w wyniku dalszej  obróbki powstają produkty  końcowe. W reaktorach można wytwarzać  benzynę, olej, parafinę, gazol i inne produkty chemiczne  takie jak aldehydy , ketony i alkohole.

Minusem jest bardzo wysoki koszt procesu. W swych trzech fabrykach południowoafrykański koncern „Sasol” produkuje dziennie 25 mln litrów diesla i benzyny – z węgla. Używają go nawet samoloty. A niedawno międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych IATA po raz pierwszy zgodziło się na korzystanie z syntetycznej benzyny lotniczej w samolotach   rejsowych.

 

Źródło:
Readers Digest Sp. Z oo Warszawa
http://chrisfugiel.pl/articles/0/19 /
Be Sociable, Share!

Dodaj komentarz

stat4u